Nieuwe trend: lenig werken met kleur

 

Als reactie op het ‘Nieuwe werken’ waarbij het individu centraal staat, is er nu een andere behoefte ontstaan vanuit de werkvloer zelf. Het ‘lenig werken’. 

 

Dicht bij elkaar

Medewerkers die eerst op flexplekken en van huis uit werkten, vragen nu juist of ze op vaste plekken dicht bij elkaar kunnen zitten in een kantoorruimte waar ze informatie kunnen delen op schermen en whiteboards. Daarvoor hebben ze behoefte aan specifieke technologische communicatiefaciliteiten en plekken waar ze efficiënt kunnen uitwisselen en overleggen. Zo zijn er kantoorinrichtingen met zitzakken, statafels, wanden waar men gekleurde post-its kan opplakken, grote verrijdbare white boards en een pooltafel. Want naast gefocust en geconcentreerd werken is er ook tijd voor fun. Momenten dat we weer even mens mogen zijn en kunnen relaxen, om daarna met meer energie weer  aan het werk te gaan. Plezier en werk gaan dus prima samen in een functionele werkomgeving.

 

Team

Kantoorinrichter Agile stelt ‘het team’ centraal in plaats van ‘het individu’. Teamleden werken zeer intensief samen, overleggen veel (maar kort) en zoeken gezamenlijk naar oplossingen. Flexibel, snel  en alert zijn de kernwoorden die bij deze manier van ‘lenig werken’ aansluiten.

 

Kleur

Wat ik echter mis in de nieuwe aanpak van deze inrichter is het aspect KLEUR.

Kleur is hét middel om mensen en plekken met elkaar te verbinden, indelingen snel  en duidelijk neer te zetten en het werkklimaat te verbeteren. Op een gezonde werkplek speelt KLEUR een essentiële rol; naast natuurlijk licht, frisse lucht, ergonomisch meubilair, geluidsregulatie en veiligheid.

Wanneer de omstandigheden op menselijke eigenschappen zijn afgestemd vergroot dit de effectiviteit van de onderneming, de productiviteit van de werknemers en draagt dit bij aan een lager ziekteverzuim. Bij mensgerichte ontwerpen dienen de KLEUREN dus zeker te worden meegenomen.

 

Succesvol ondernemen met de kracht van kleur

In mijn boek ‘Succesvol ondernemen met de kracht van kleur’ vind je voorbeelden van organisaties die hun werkomgeving met kleur hebben verlevendigd. Let wel: bewust kleurgebruik. Niet zo maar een ‘leuk kleurtje’ op de wand smeren, maar met een gericht advies van een kleurspecialist. Bij Colourharmony weten we welke invloed bepaalde kleuren hebben op de mensen die in de ruimte werken. Zowel een fysiek als mentaal effect dat het werkproces en het welzijn van de medewerkers positief kan beïnvloeden.

 

Zelf een kleurrijke werkplek creëren?

Neem vrijblijvend contact op om te kijken wat de mogelijkheden zijn om uw organisatie van kleurrijke werkplekken te voorzien.

Ga naar http://www.colourharmony.nl/zakelijk of stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Boek 'Succesvol ondernemen' bestellen

Het boek ‘Succesvol ondernemen met de kracht van kleur ‘ISBN 9789081833714 is voor € 19,95 (excl verzendkosten) te bestellen via http://www.colourharmony.nl/zakelijk-contact

 

 

 

 

 

Hoe bepalen kleuren jouw succes?

 

Succesvol zijn ben je niet zomaar. Een aantal factoren bepaalt jouw mate van succes.
De visuele uitstraling van jouw bedrijf is daarbij heel belangrijk. Als de kleuren van je logo overeenkomen met dat waar jij als ondernemer voor staat, dan is dat al de eerste stap.
Hoe bepaal je die kleuren dan? En wat hebben kleuren met succes te maken?

Kleuren wekken onbewust associaties op bij jouw klanten. Als je associaties weet op te wekken waarmee de klanten het juiste beeld van jouw onderneming vormen, dan levert dat een positief imago op. Zo simpel kan het zijn!

 

Voorbeeld


In een leuk, ontspannen gesprek dat ik had met Willemijn van Ripple Effect Social Selling, liet zij mij haar nieuwe logo ontwerp zien. Het was een goed en mooi vormgegeven logo. Toch miste ik iets: haarzelf. De warmte van Willemijn en het sociale aspect waarvoor zij staat – zowel persoonlijk als beroepsmatig – kwamen niet terug in de kleuren waarvoor zij had gekozen. Willemijn vroeg mij daarom een screening van haar huisstijl te maken en een gericht kleuradvies te geven. Met het advies was ze heel blij en na aanpassing van het logo kreeg ze enthousiaste reacties.

Willemijn verwoordt het zo:
Ik leerde Jacqueline kennen toen ik net bezig was met mijn nieuwe logo en huisstijl. Vol trots liet ik het nieuwe logo aan haar zien. “Een mooi logo” zei ze, maar ik mis jou er in. “Wat zijn jouw kernwaarden” vroeg ze vervolgens. Goed punt, daar had ik eigenlijk nooit bij stil gestaan. Uiteindelijk heb ik mijn belangrijkste kernwaarden op papier gezet en heeft Jacqueline voor mij een advies geschreven. De kleur oranje is aan het logo toegevoegd. Wat een verschil. Als je de oude en de nieuwe naast elkaar ziet, dan was de oude wel heel erg vlak. Ik krijg heel veel complimenten voor mijn logo met de nieuwe kleur erbij. Met plezier gebruik ik ook de kleuren voor het maken van handouts en checklisten. Ben je bezig met een nieuwe huisstijl, laat je dan vooral adviseren door Jacqueline. Nooit geweten dat kleur zoveel impact kan hebben.

 

Screening huisstijl en kleuradvies


Ben jij ook benieuwd of de kleuren van jouw huisstijl bijdragen aan het succes van jouw onderneming? Vraag dan een Colour Harmony screening en kleuradvies aan. Je krijgt een uitgebreide schriftelijke toelichting op de gebruikte kleuren en een voorstel voor eventuele aanpassing.

Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie en prijsopgave.
Ik wens je alvast veel succes!

 

Jacqueline van Tol
kleurspecialist Colour Harmony

Op zoek naar een nieuwe baan?

Gebruik bij je sollicitatie de kleur van je kleding om jouw sterke kanten te laten zien!

 

Leidinggevende

 

Verschijn je in een knalrode jurk of trek je een lichtgrijs pak aan? De kleur rood wordt geassocieerd met kracht, macht en gevaar. Solliciteer je naar een functie waarbij zelfvertrouwen gewenst is, dan zal de krachtige uitstraling die rood je geeft, positief bijdragen. Als er veel ‘teamwork’ nodig is, dan kun je in een volledige rode outfit te dominant overkomen. In dat geval is een rood accent al voldoende. Mannen die in een donker pak
verschijnen met een rode stropdas, geven aan: ik conformeer mij aan de stijl van het bedrijf, maar laat niet over mij heen lopen.

 

Grijze kleding maakt je onopvallend en geeft aan dat je niet op de voorgrond zal treden. Je misschien zelfs zal wegcijferen. Deze eigenschappen zullen niet als passend bij een leidinggevende functie worden gezien. Is jouw taak juist de neutraliteit bewaren? Dan past grijs daar perfect bij.

 

Teamleider

 

Wil je aangeven dat je een sociaal persoon bent? Dan is oranje de juiste kleur. Deze staat voor saamhorigheid, empatisch vermogen, creatieve samenwerking en een gezonde dosis humor.

 

Vernieuwer, uitvinder

 

De kleur geel staat voor een wervelende energie en constante beweging op zoek naar iets nieuws. Je gebruikt jouw artistieke begaafdheid graag om uit het niets iets te maken. Je brengt veranderingen aan met als doel ouderwetse gewoonten te vernieuwen en vastomlijnde patronen te doorbreken. Dit doe je om zonniger situaties en positieve werk- en leefomstandigheden te creëren. Door jouw open en progressieve kijk op projecten, ziet men je als een bijzondere leider op het gebied van hervorming.

 

Bemiddelaar

 

Groen is de kleur van harmonie en balans. Wanneer van jou wordt verwacht dat je conflicterende partijen bij elkaar kunt brengen, dan wek je de indruk dat uitstekend te kunnen door in het groen te verschijnen. Kies voor een frisse appelgroen, dan straal je jeugdigheid en groei uit. Bij het presenteren van een nieuw product werkt groen ook stimulerend op het vertrouwen en gelooft iedereen in een positieve ontwikkeling.

 

Communicatiemanager

 

De eerste kleur die direct met communicatie wordt geassocieerd is blauw. Met blauw geef je aan je stem te laten horen en te kunnen luisteren naar anderen. Blauw geeft namelijk ook ruimte aan anderen om hun mening te uiten. Blauw staat voor rust, ordelijkheid en zakelijkheid. Je wekt een betrouwbare indruk.

 

Visionair

Violet is de kleur die duidt op verbinding met het universele weten. Het is de kleur van inspiratie, intuïtie en een grote verbeeldingskracht. Gebruik deze kleur om aan te geven dat je beleidsmatige talenten hebt. Regeren is vooruitzien; violet geeft inzicht en vertrouwen.

 

Wil je meer weten?

 

In het boek Persoonlijk succes met de kracht van kleur (ISBN9789081833707) lees je meer over communiceren met kleur.
Je kunt het boek bestellen via het contactformulier voor 15,95 euro excl. verzendkosten.

Bewuste keuze kleur wanden Rijksmuseum Amsterdam succes!

 

Verbouwing Rijksmuseum Amsterdam succesvol door kleur wanden.

Volgens Jacqueline van Tol, kleurspecialist van Colour Harmony, schuilt het succes van de verbouwing grotendeels in de bewuste kleurkeuze van de wanden.

 

Waarom?

Een witte achtergrond heeft effect op de dieptewerking. Heldere tonen blijven op gelijke hoogte met het wit, donkere tonen worden naar voren gedrongen. Violet bijvoorbeeld, wordt door de witte ondergrond afgestoten en schijnt naar voren te komen, terwijl wit de kleur Geel juist terughoudt.

Bij een donkere ondergrond gebeurt het omgekeerde. Alle lichte tonen op een donkere ondergrond treden volgens hun helderheidsgraad naar voren.

Van nature neigen koele kleuren naar diepte, warme tonen komen op ons af. Wanneer dit gecombineerd wordt met licht- en donkercontrast, worden de dieptekrachten versterkt. Zo krijgen de bezoekers behalve de ervaring van nieuwe zalen ook een nieuwe beleving van de schilderijen.

 

Dit bewijst weer eens hoe groot de invloed van kleuren is!

Succesvol ondernemen? Tip voor een gouden toekomst!

 

Succesvol ondernemen en dan…. een gouden toekomst?

Bent u een succesvolle ondernemer of manager en heeft u nu een goed inkomen maar bent u bang voor wat er met uw geld kan gaan gebeuren? In mijn blog geef ik een tip voor de weg naar een gouden toekomst.

 

Ter inleiding even wat achtergrondinformatie over de kleur Goud. Goud is de kleur van vitaliteit en onuitputtelijke (kosmische) energie.
Waar komt die ‘link’ vandaan? Het element goud, in het Latijn Aurum, dat lichten of glanzen betekent, wordt het metaal van de Zon genoemd. De ‘gouden’ zonnestralen zorgen voor groei en bloei. Zonder zon is er geen leven. Een zonvakantie geeft ons weer nieuwe energie.
Als sporenelement komt het metaal goud voor in de bouwstenen van het menselijk lichaam, vooral in de hersenen. In de oudheid gebruikte men goud in poedervorm tegen melancholie en hartaandoeningen en sinds 100 jaar wordt deze indicatie door de homeopathie weer toegepast om mensen vitaal te maken.

 

Succesvol ondernemen met de kracht van kleur
In mijn boek ‘Succesvol ondernemen met de kracht van kleur’ kun je lezen dat goud een kleur is die vraagt om durf en vertrouwen. Wanneer je vertrouwt kun je je aan iets of iemand overgeven. Wanneer je overgeeft of loslaat, kun je ontvangen.
Vertrouwen.
In deze tijd van economische en financiële crises kan het zijn dat uw inkomen volledig opgaat aan (vaste) lasten en anti-stress vakanties. Het kan ook zijn dat u een deel opzij kunt leggen als ‘appeltje voor de dorst’. In dat geval zult u zich regelmatig afvragen wat u het beste met uw geld kunt doen. De rente is laag, de beurs is onbetrouwbaar...

 

Gelukkig verschijnt binnenkort het boek ‘Geld, goud en zilver’, geschreven door Elmer Hogervorst en Eric Mecking.
Zij behandelen niet alleen de geschiedenis van geld, goud en zilver, maar geven ook argumenten waarom u juist nu op z’n minst een greintje goud dient te bezitten. De praktische handleiding geeft antwoord op vragen als: welk edelmetaal moet ik kopen, wanneer en bij wie? Waar moet ik het laten en wanneer moet ik het uiteindelijk verkopen?
Een onmisbaar boek voor wie meer wil weten over goud en zilver. Als u dit boek gelezen heeft, weet u dat deze edelmetalen eeuwenlang geld zijn geweest en dat papieren valuta’s in verhouding vaak snel verdwenen. U weet dan ook wat u met een deel van uw geld moet doen. Daarna is het aan u om aan de gang te gaan. En uw slag te slaan. Voor uw eigen, gouden toekomst!

 

Bent u nog niet zo succesvol en wilt u dat wel graag worden?
Lees dan in mijn boek ‘Succesvol ondernemen met de kracht van kleur’ hoe u kleur als strategisch instrument kunt inzetten voor een krachtige bedrijfsidentiteit, heldere boodschap en een persoonlijke uitstraling die overeenkomt met de kernwaardes van uw onderneming. Als deze facetten op elkaar zijn afgestemd, vergroot u de kans op een positief bedrijfsimago en daarmee op succes.

Met kleur de crisis door!

 

Zit je in een crisis op financieel, relationeel, emotioneel of fysiek gebied? Zie je die crisis als een zwart gat? Dan heb ik goed nieuws voor je: er is licht aan het einde van de tunnel. En daar kun je zelf voor zorgen met de praktische tips die ik je geef. Helder, eenvoudig en down to earth. Hoe bezweer je de crisis in jouw leven? Heel simpel: met behulp van het tegenovergestelde van duisternis: licht. Licht bevat alle kleuren van de regenboog. En die kleuren kun je inzetten om jezelf op te vrolijken, energie te geven of juist rust als je dat nodig hebt. In dit blog vind je de eerste tip en binnenkort volgen er meer.

 

Koop en draag alleen kleding in kleuren waar jij blij van wordt

Om uitdrukking te geven aan onze gemoedstoestand zijn we geneigd om kleding aan te doen die er net zo somber uitziet als wij ons voelen. Zwart, grijs, donkerblauw. Niet doen! Zo help je jezelf alleen maar dieper in de put. Zorg dat je, op momenten dat je je goed voelt, een stapel maakt met kleding die je goed staat, die je blij maakt, die lekker aanvoelt. Die kasjmieren trui, dat wollen vest, die zijden blouse, dat vrolijke overhemd. Dat is je noodrantsoen. Als je het niet meer ziet zitten en je geen keuzes kunt maken, domweg omdat je te moe bent of je lamlendig voelt, val dan terug op deze reservetank. Ook al denk je eerst: met zo’n wit, afgetrokken hoofd erboven staat niets mij meer; doe het toch! Maak je op, scheer je baard, was je haren en trek die kleding aan waar je anders zo in straalde. Je zult zien, het werkt. Als je partner, collega of buurvrouw je complimenteert: ‘Wat heb jij een leuke trui aan! Vrolijk zeg, dat overhemd!’ dan ga jij je vanzelf beter voelen.

 

Hoe kies je jouw blije kleur?
Kleuren kunnen je blij maken als zij je herinneren aan een leuke ervaring. Bijvoorbeeld de kleur van je favoriete auto, snoep, vakantie. De kleur die je draagt wordt door je ogen opgenomen en doorgestuurd naar je hersenen. Daar ontstaat een blij gevoel. Wanneer je aan die ervaring denkt, krijg je vanzelf een glimlach op je gezicht. Door te glimlachen maak je endorfine aan, een stofje dat geluksgevoel veroorzaakt.

 

Welk effect heeft die kleur?
De kleurtrilling wordt ook rechtstreeks via de huid ‘opgenomen’. Elke kleur heeft een effect op een proces of orgaan in je lichaam en op je geest.
Wil je meer energie? Kies dan voor een kleur uit het warme deel van het kleurenspectrum. Rood verhoogt je hartslag, adrenalinegehalte en stimuleert je bloedsomloop. In rode of oranjerode kleding krijg je het dus warmer. Handig voor koude voeten in de winter. Wil je een vleugje passie toevoegen? Draag dan lingerie of een boxer in deze kleuren. Ook al ziet niemand het, de werking gaat gewoon door.

 

Wil je jezelf opvrolijken? Oranje geeft kracht en moed om activiteiten te ontplooien. Zij helpt bij depressiviteit, pessimisme en ontevredenheid door haar opmonterende energie. Oranje helpt om beter met verlies (in relaties) om te gaan en leert je open te stellen voor nieuwe ervaringen. Oranje maakt het speelse kind in je wakker. Oranje werkt fysiek helend bij spier- en buikkrampen, bloedarmoede, nierkwalen, obstipatie en vermoeidheid.

 

Wil je kracht om een nieuwe weg in te slaan? Geel ondersteunt bij stemmingswisselingen, vermoeidheid, angsten, neerslachtigheid en melancholie. Geel maakt je bewust van je eigenwaarde. Met deze kleur kun je vastomlijnde patronen doorbreken en openstaan voor vernieuwing. Geel geeft je levenslust en de energie om doelgericht te werk te gaan. Fysiek bevordert geel de eetlust, verleent kracht aan het spijsverteringskanaal en geeft spieren energie. Zij zuivert je bloed, lever en ingewanden en is goed voor je huid bij acné en eczeem.

 

Benieuwd hoe andere kleuren jou door de crisis heen kunnen helpen?
Binnenkort volgen nog meer tips.

 

Kleurspecialist Jacqueline van Tol van Colour Harmony maakt mensen bewust van de invloed van kleur d.m.v. presentaties, workshops en haar boek Succesvol ondernemen met de kracht van kleur. Zij reikt kleur aan als praktisch communicatie middel om de bedrijfsidentiteit te versterken, een gezonde werkomgeving te creëren en persoonlijke uitstraling te bekrachtigen. Zij is als spreker ook aangesloten bij www.spiritualspeakers.nl.