Kleur heeft invloed op jouw schoolkind


De scholen zijn weer begonnen! Het ene kind vindt het leuk om weer naar school te gaan. Vriendjes en vriendinnetjes weer zien, vakantieverhalen uitwisselen, nieuwe dingen leren. Het andere heeft er meer moeite mee. Is liever thuis aan het spelen dan de hele dag weer op een stoel moeten zitten en opletten in de klas.
Zo verschillend als kinderen zijn, zo verschillend beleven ze hun schooltijd.
Maar wat is de rol van kleur daarbij?


Vroeger zat je in rijen. Was je goed dan zat je achteraan. Kon je minder goed meekomen dan zat je bijna tegen het bureau van de leerkracht en werd je voortdurend in de gaten gehouden. Tegenwoordig zitten kinderen vaak in groepen bij elkaar. Sommigen kunnen zich goed concentreren, anderen zijn bij het minste of geringste afgeleid. Voor leerkrachten een hele toer om ieder kind de aandacht te geven die het nodig heeft. Wat kan kleur in zo’n geval doen?


Hoe brengt kleur in de klas een kind in harmonie met zichzelf?


Een vrouwelijke leerkracht van een basisschool in Utrecht, die bij mij een workshop over kleurtoepassing had gevolgd, had enkele weken de tafels van leerlingen bedekt met gekleurde kartonnen vellen. Voor elk kind een specifieke kleur waarvan zij dacht dat die leerling deze nodig had om weer in balans te komen. Zij nodigde mij uit om met de kinderen te spreken over hun ervaringen hiermee.


Zo kreeg Timo, een onrustige jongen, een groen vel waarvan hij inderdaad rustiger werd. Toen de juf na een bepaalde periode dacht dat het genoeg was, haalde zij het karton weg. Timo kwam de volgende dag de klas in en was teleurgesteld. “Mag ik mijn karton weer terug?” vroeg hij. Zodra het karton weer op zijn tafeltje lag, boog hij zich voorover, legde er zijn beide onderarmen op en liet zijn hoofd op zijn armen rusten. “Mijn lieve groen.”

 

Lisa kreeg een lichtblauw karton dat zij zelf had uitgekozen. Zij vertelde mij dat ze zich veilig voelt bij deze kleur die ze ook thuis op de wand bij haar bed heeft.

 

Sjoerd, die snel is afgeleid, kreeg de kleur geel op zijn tafel. Deze kleur hielp hem met concentratie. “Als anderen lachen, dan werk ik gewoon door.”

 

Niels, een timide jongen met weinig zelfvertrouwen, had moeite met meekomen in de klas. Hij kreeg een oranje karton. Na enkele weken bleek dat hij meer energie had, waardoor hij zijn werk sneller afkreeg en tijd over had om ook met andere leuke opdrachten in de klas mee te doen. Hij kon zich sociaal gezien beter in de groep bewegen. De leerkracht vertrouwde mij toe dat hij zelfs erg ‘los’ was gekomen; één keer kneep hij haar in haar billen. Ik vertelde haar dat oranje de kleur is van het bekkengebied, de onderbuik en alle gevoelens die daarbij betrokken zijn. Gelukkig was dit een ‘milde uitspatting’. Wel een waarschuwing dat kleur altijd met zorgvuldigheid moet worden toegepast. Experimenteren met kleur zonder kennis van de effecten raad ik dan ook af.
Kinderen, ouders en de juf waren enthousiast over het ‘kleurexperiment’ in hun klas.

 

Meer weten over kleurtoepassing op school? Vraag de school van je kind om de interactieve lezing ‘De invloed van kleur op kinderen’ voor ouders en leerkrachten te regelen. In 1,5 uur krijg je inzicht in hoe kleur, licht en zelfs de kleur kleding van de leerkracht het gedrag en de concentratie van de kinderen beïnvloeden. Gebruik het contactformulier voor meer informatie.